הלקוח ניתק מגע עם המתווך – אך ישלם לו דמי תיווך

הבית הוא המקדש שלכם! אל תתפשרו על ספקים זולים בלי ניסיון!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

אז מה היה לנו בכתבה:

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

לכל שאלה מוזמנים לפנות אלינו - ונציג יחזור בהקדם

לקוח שהתקשר עם מתווך בהסכם לשירותי תיווך במקרקעין, רכש לבסוף עצמאית את דירה שהוצגה לו על-ידי המתווך. בית המשפט קבע שהלקוח ניתק מגע עם המתווך כדי לנהל מו"מ ישירות עם מוכר הדירה, וחייב אותו לשלם למתווך את דמי התיווך.

במסגרת פסק דין שניתן על-ידי בית משפט לתביעות קטנות בנתניה, נדונה תביעה כספית לקבלת דמי תיווך מכוח חוק המתווכים במקרקעין שהגיש מתווך כנגד לקוח ששכר ממנו שירותי תיווך, ובה התגלתה מחלוקת בין הצדדים באשר לזכאותו של המתווך לקבלת דמי תיווך.

freepik

טענות המתווך

במסגרת התביעה שהגיש המתווך כנגד הלקוח טען הוא בין היתר, כי הוא זכאי לקבל מהלקוח דמי תיווך מאחר והוא חתם עמו על הסכם תיווך כדין, והלקוח רכש לבסוף את הדירה שהוצגה לו על-ידי המתווך המצויה בנתניה בה אף ביקר, ואותה רכש כעבור כחצי שנה ישירות מהמוכר.

טענות הלקוח

הלקוח טען מנגד בין היתר, כי המתווך לא זכאי לקבל ממנו דמי תיווך מאחר והוא לא היה הגורם היעיל במסגרת עסקת המקרקעין בה רכש את הדירה, וכן טען כי המתווך אומנם החתים אותו על הסכם תיווך אך הוא היה פגום מאחר ולא צוין בו מספר הדירה.

עוד הוסיף וטען הלקוח כי הוא כלל לא זוכר שביקר בדירה עם המתווך, וכי נחשף בשלב מאוחר יותר לדירה במסגרת מודעה שפורסמה באינטרנט ובעקבות אותה מודעה הוא הגיע לדירה ובסופו של דבר נרקמה עסקה לרכישת הדירה בה לא היה מעורב כלל המתווך.

החלטת בית המשפט

במסגרת פסק הדין שניתן על-ידי בית משפט תביעות קטנות בנתניה הוחלט לקבל את התביעה במלואה ולחייב את הלקוח לשלם למתווך סך של 33,900 ₪. בית המשפט החליט לקבל גרסת המתווך על פני גרסת הלקוח, וקבע כי הלקוח ניתק מגע עם המתווך תוך ניסיון לעקוף אותו באמצעות מו"מ ישיר עם מוכר הדירה וזאת על מנת לחסוך את תשלום דמי התיווך למתווך.

בית המשפט ציין, כי לצורך קבלת דמי תיווך על המתווך לעמוד בשלושת הדרישות הקיימות בסעיף 14 לחוק המתווכים במקרקעין. הדרישה הראשונה היא כי המתווך בעל רישיון תיווך בתוקף שבמקרה זה קבע בית המשפט כי היא מתקיימת.

הדרישה השנייה לצורך קבלת דמי תיווך היא כי הלקוח חתם על הזמנה בכתב לביצוע פעולות תיווך. גם בנוגע לדרישה זו קבע בית המשפט כי דרישה זו מתקיימת, לאחר שהלקוח חתם עם המתווך על הסכם תיווך בדין ביחס לדירה שרכשה על-ידו. בהקשר זה ציין בית המשפט, כי גם אם לא צוין מפורשות מספר הדירה בהסכם אין בכך כדי לפגוע בתוקפו של ההסכם.

הדרישה השלישית לצורך קבלת דמי תיווך אותה בחן בית המשפט בפסק הדין, הנה הדרישה הקבועת בסעיף 14 להוראות חוק המתווכים ובה המתווך נדרש להוות במסגרת העסקה "הגורם היעיל" שהביא להתקשרות בהסכם מחייב. בית המשפט ציין כי משמעות תנאי זה היא, כי על מנת שמתווך יהיה זכאי לדמי תיווך, עליו להוכיח שפעולותיו היוו את הגורם היעיל לכירתתו של ההסכם בסופו של דבר מתוך מכלול נסיבותיה של העסקה.

בסוגייה זו קבע בית המשפט, כי אומנם במקרה זה טען הלקוח שהמתווך לא היה הגורם היעיל בעסקה, אלא שההלכה קובעת כי כאשר הלקוח מונע מהמתווך מלהיות הגורם היעיל עובדה זו לא תיזקף לחובת המתווך, ולא תשלול מהמתווך את זכאותו לתשלום דמי התיווך, וציין כי במקרה זה הוכיח המתווך כי פעולות התיווך שביצע היוו בסיס לעסקה בה רכש הלקוח את הדירה, וכי נמנע ממנו לקבל עמלת תיווך "עקב נתק מכוון מצדו של הנתבע".

מאמר זה נכתב על-ידי עו"ד אהוד פאי, בעל תואר ראשון במשפטים ותואר שני במדיניות ציבורית,

העוסק בתביעות מקרקעין לרבות בתביעות מכוח חוק המתווכים.

לשאול בנושא דוא"ל: office@felaw.co.il, טל. 077-6596951.

מאמר זה מהווה תוכן פרסומי, ואין באמור בו בכדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

צריכים ממד או מיגונית ?

עידן מיגון מציעים מגוון פתרונות מיגון מתקדמים ואמינים
התקשרו עכשיו

צריכים ממד או מיגונית ?

עידן מיגון מציעים מגוון פתרונות מיגון מתקדמים ואמינים
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!