בונים בית – מדריך בניית בית

הבית הוא המקדש שלכם! אל תתפשרו על ספקים זולים בלי ניסיון!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

אז מה היה לנו בכתבה:

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

לכל שאלה מוזמנים לפנות אלינו - ונציג יחזור בהקדם

התהליך של בניית בית פרטי מתחילה הרבה לפני שהונחה אבן הפינה ומסתיים הרבה אחרי שהתייבשה שכבת הצבע האחרונה, ליווי מפקח הבניה מתחיל כבר בשלב התכנון והתאמת המערכות. חוויית המגורים שלכם בבית החדש תושפע באופן ישיר מההחלטות שתקבלו לאורך התהליך ומהאופן בו תתנהלו. בשורות הבאות נביא בפניכם מדריך בניית בית, שיסייע לכם לצלוח את התהליך ממקום של ידע ובטחון עם מינימום טעויות.

דבר ראשון -בונים בית – מדריך בניית בית להכין את עצמכם לתהליך

השלב אולי החשוב ביותר בתהליך של בניית בית הוא ההכנה המקדימה שאתם עושים לעצמכם. הכנה מקדימה זו מתייחסת לכל ההיבטים של התהליך, ובשלב זה עליכם ללמוד, לספוג מידע, לקרוא סיפורים של אנשים אחרים שחוו את התהליך, לחשוב על הבית שאתם רוצים ועל האופן בו הוא צריך להיות מעוצב, להתייעץ עם אנשים, להיכנס לפורומים ומאמרים מקצועיים באינטרנט ולחשוב על הקווים המנחים והקווים האדומים שאתם רוצים להציב לפניכם בתהליך. לא פחות חשוב הוא לרשום הכל, לסכם לכם את הדברים ולהרגיש שאתם בניית בית פרטיבאמת לומדים ומבינים דברים טובים יותר, הן לגבי תהליך הבנייה, הן לגבי האפשרויות השונות שעומדות בפניכם והן לגבי האופן בו עליכם לבחור ולגייס את אנשי המקצוע שיבנו את ביתכם.

בשלב השני, מתחילים בתכנון

כשאתם מרגישים שאתם מוכנים מבחינה אישית לתהליך, ולאחר שגיבשתם לעצמכם את מסגרת התקציב שעומדת לרשותכם, הגיעה העת להתחיל בתכנון האדריכלי של הבית. בשלב הזה אתם רוצים למצוא אדריכל או אדריכלית מקצועיים, רצוי כאלה שאתם יכולים למצוא עליהם המלצות, ולהציג בפניהם את הבית שאתם חושבים עליו. בשלב הזה יהיה עליכם ללמוד לעבוד בשיתוף פעולה עם האדריכל שבחרתם, לוודא שההעדפות שלכם באות בחשבון בכל שלבי התכנון, אך גם לקבל את העקרונות המקצועיים שאולי אינכם מכירים, אך חשובים מאוד כדי להבטיח את התוצאה שאתם רוצים.

התוצר של שלב זה אמור להיות תכנית אדריכלית, שתועבר לאישור מהנדס קונסטרוקטור. הקונסטרוקטור יבחן את התכנית האדריכלית, ועל פי הצורך יוסיף אלמנטים הקשורים לקונסטרוקציה של המבנה ולחוזק המבני שלו, כמו למשל עמודי תמך או קירות תמך. לבסוף, יאשר הקונסטרוקטור את התכנית ואיתה אפשר לצאת לדרך.

תכנון מבוצע על ידי אדריכל מקצועי

בונים בית פרטי

שלב שלישי – היתר בנייה

עכשיו כשיש לכם תכנית אדריכלית, אתם יכולים לגשת לשלב הבא של קבלת היתרי הבנייה הנדרשים מהרשויות. עליכם להגיש בקשה להיתר בנייה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ותהליך זה עשוי לקחת חודשים ארוכים. במסגרת תהליך האישור ייתכן ותקבלו את האישור באופן מלא על התכנית שהגשתם, וייתכן שהאישור יותנה בשינויים שתעשו בתכנית האדריכלית.

גם בשלב זה כדאי לעבוד עם איש מקצוע, ובדרך כלל האדריכל עצמו יכול ללוות אתכם בהתקשרות עם הרשויות הרלוונטיות. איש המקצוע ידע כיצד ניתן להבהיר את הדברים בצורה מקצועית בפני הוועדה, על מנת לקבל את האישור המיוחל, וידע גם כיצד להגיע להסכמות סביב שינויים נדרשים, אם נדרשים, מבלי לפגוע באופן מהותי בתכנית הבנייה הראשונית שגובשה.

כל תכנון חייב לקבל אישור וועדה לתכנון

שלב רביעי – גיוס קבלן ביצוע

כעת אתם רוצים לצאת לדרך עם תכנית הבנייה שלכם, ולשם כך יהיה עליכם לגייס קבלן ביצוע שינהל עבורכם את הפרויקט כולו. קבלן הביצוע הוא שיהיה אחראי לכל היבטי הבנייה בתהליך והוא שיהיה אחראי להביא את קבלני המשנה הנדרשים לביצוע עבודות הבנייה השונות. לבחירה שתעשו בשלב הזה תהיה השפעה קרדינלית על התוצאה שתתקבל, ולכן אתם רוצים להתייעץ עם כל מי שאתם רק יכולים, החל מהאדריכל איתו בניתם את התכנית האדריכלית, דרך חברים ובני משפחה וכלה באנשים זרים שאתם פוגשים בפורומים, ברשתות החברתיות ובאינטרנט בכלל.

במסגרת תהליך הגיוס של קבלן הביצוע, יוגשו לכם הצעות מחיר של קבלנים שונים. מה שאתם רוצים לוודא הוא שההצעות כוללות מפרט מפורט של תהליך הבנייה, בהתאמה מלאה לתכנית הבנייה. המשמעות היא שאתם רוצים שכל הקבלנים יבנו את ההצעה שלהם על אותו סוג של בלוקים, על אותו סוג של ריצוף ועל אותו סוג של כיורים, ברזים וקרמיקה, אחרת לא תוכלו באמת להשוות בין האפשרויות, וההצעה שתראה לכם זולה תהיה דווקא ההצעה הפחות איכותית,  אנו ממליצים על קבוצת עידן המתמחה בביצוע ובניה של בתים פרטיים באיכות מעולה

בהתאם לכך, בשלב הזה אתם רוצים להשקיע אקסטרה מאמץ בבחירת קבלן הביצוע, ואתם רוצים לקבל ממנו הבהרות לגבי התהליך כולו, תחומי אחריות, לוחות זמנים, אחריות וכן הלאה.

סגירת הסכם עבודה

כעת, יהיה עליכם לחתום מול הקבלן הסכם עבודה מחייב. בהסכם העבודה צריכות להיות מפורטות כל ההתחייבויות של הקבלן כלפיכם. יחד עם זאת, חשוב שלא תבנו על ההסכם בלבד ותמצאו מנגנונים נוספים שיבטיחו אתכם בכל מצב. כך למשל, עליכם לסכם עם הקבלן על תשלום לפי ביצוע. זאת אומרת, שבכל אבן דרך שיסיים הקבלן בתהליך הבנייה, תוסיפו לו חלק נוסף מן התשלום הכולל. מנגנון זה נועד להבטיח שהקבלן לא יברח לכם באמצע התהליך עם כל כספיכם בידו. לא שמקרים כאלה קורים הרבה, אבל כשזה קורה לכם זה קורה במאה אחוז, ומזה אתם רוצים בהחלט להימנע.

לשלב הזה של התהליך כדאי לשכור עורך דין שילווה אתכם, ייעץ לכם, יגבש עבורכם את ההסכם וינהל עבורכם את המשא ומתן מול הקבלן. חשוב שתעבדו עם עורך דין מקרקעין בעל התמחות בתחום זה של גיבוש הסכמי עבודה עם קבלני ביצוע, על מנת להבטיח שעורך הדין מכיר את כל המלכודות והרגישויות, ומכיר את כל המנגנונים שיסייעו לכם להבטיח את עצמכם לאורך התהליך.

מומלץ לבחור עורך מהשלכה לעורכי דין

מתחילים לבנות

כעת הגיע השלב שבו ממש מתחילים לבנות. זה מתחיל ביישור השטח וחפירת תעלות תשתיות, קידוח כלונסאות והנחת יסודות המבנה, בניית פלטפורמת הרצפה של המבנה ומשם עולים מעלה עד קצה הגג. לאורך כל התהליך אתם רוצים להיות מעורבים בו, ולהעמיד לצידכם פונקציה מקצועית שתפקח על התהליך. מפקח בניה הוא בעצם מהנדס שמוודא כי כל העבודות מבוצעות בצורה מקצועית ובטוחה, על פי העקרונות ההנדסיים המקצועיים ועל פי תכנית הבנייה שגובשה. המפקח מוודא גם שהפרויקט מתקדם על פי לוחות הזמנים שנקבעו, ואינו נמרח באופן שיכול להגדיל את ההוצאות שלכם.

מפקח הבנייה אחראי גם לוודא שכל המפרט הטכני שפורט בתכנית הבנייה אכן בא לידי ביטוי, ושכך למשל, נבחר סוג הבלוקים הנכון, סוג המרצפות שבחרתם וכן הלאה. המשמעות של כל זה היא שפונקציית הפיקוח צריכה להגיע מהצד שלכם ולא מהצד של הקבלן. זאת אומרת, שאת המפקח אתם רוצים לשכור בעצמכם ולא להסתמך על מהנדס שמביא איתו הקבלן עצמו. לקבלן ישנם אינטרסים שונים שלא תמיד עולים בקנה אחד עם האינטרסים שלכם, וישנם מקומות שבהם הוא יעדיף לעגל פינות ולהחליק. מפקח הבנייה שלכם הוא בדיוק איש המקצוע שאמור לוודא שזה לא קורה, ושהכל מתנהל על פי התכניות.

בדיקת בדק בית

המתנתם חודשים ארוכים ואולי גם שנים עד שהבית עומד על תילו. מעבר לביקור שלכם בבית ומעבר לבדיקות שאתם עושים בעיניים שלכם כדי לוודא שכל מה שתוכנן אכן יצא אל הפועל בצורה טובה, אתם רוצים להזמין מהנדס בניין המתמחה בתחום של בדק בית,בחסות קבוצת הדר בדק בית  https://ibedek.co.il/ חברה מומלצת לבדק בית.

ולערוך בדיקת בדק בית למבנה. בדיקה זו מיועדת לבחון את מצבו של המבנה בכל היבט אפשרי, ובכלל זה היבט בטיחותי, היבט אסתטי והיבט תפקודי. במסגרת בדיקת בדק בית ייבדקו יסודות המבנה, קירות המבנה, קירות ועמודי התמך, מרפסות ומרפסות תלויות, תקרה וגג, איטום גג וכדומה, וייבדקו גם המרצפות, חיפויי הקרמיקה, הברזים, האסלות, ארונות המטבח, החלונות, הדלתות וכן הלאה.

בתום הבדיקה, אתם אמורים לקבל דו"ח שבו מפורטים כל ליקויי הבנייה ורמת החומרה שלהם. סביר להניח שבדו"ח יופיעו מספר ליקויים אם כי לא כל ליקוי מחייב תיקון וישנם ליקויים מסוימים שנחשבים בטווח הסביר. יחד עם זאת, במידה וקיימים ליקויים ברמת חומרה גבוהה, תוכלו לדרוש מהקבלן תיקון של הליקויים, ובהיבט זה חשוב להדגיש כי דו"ח בדק בית הוא דו"ח משפטי לכל דבר ועניין ומוכר כראיה משפטית בבית המשפט. את נושא המחויבות של קבלן הביצוע לדו"ח בדק הבית עליכם לסגור במסגרת הסכם העבודה שחתמתם בתחילת הדרך.

זהו, הבית שלכם מוכן – עכשיו הגיע הזמן לטופס 4

כעת, לאחר שתכננתם, בניתם ובדקתם הכל, אתם מוכנים לאכלס את הבית, אבל לפני שבאמת תוכלו לעשות זאת, יהיה עליכם להשיג טופס 4 חתום מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה. טופס 4 הוא טופס אכלוס שנמסר בדרך כלל לקבלן הביצוע או ליזם בפרויקט. כדי לקבל טופס 4 עליכם להציג אישורים שונים ובהם אישור כיבוי אש על עמידת המבנה בתקנים הנדרשים, אישור על כך שלא קיימת חריגה בין הבנייה בפועל ובין היתר הבנייה שניתן, אישור מחברת החשמל שהמבנה מחובר לרשת החשמל בצורה תקינה ועל פי החוק וכן הלאה.

כאמור, בכל הנושא של קבלת טופס 4 אמור קבלן הביצוע להתעסק, אך לא כל קבלני הביצוע עומדים במחויבות זו בשלבים הסופיים של הפרויקט, ולכן ייתכן שחלק מהתהליך יצטרך להתבצע על ידכם באופן עצמאי. חשוב להבין שלא מדובר בעניין מסובך, גם אם תצטרכו להתרוצץ מעט בין הרשויות על מנת להשיג את כל האישורים הנדרשים.

לאחר שתציגו את כל האישורים לוועדה המקומית לתכנון ובנייה, תוכלו להצטייד בטופס 4 שמהווה את כרטיס הכניסה הסופי שלכם אל ביתכם. כעת, תוכלו לעבור לשלב הבא.

השלב האחרון – עיצוב הפנים

תהליך עיצוב הפנים מתחיל למעשה כבר בשלב הראשון של התהליך כולו, השלב שבו אתם חושבים על הדברים לעומק, והוא ממשיך בשלב השני בו אתם בונים את התכנית האדריכלית., ולכן חשוב וכדאי לערב מעצב או מעצבת פנים כבר בשלבים הראשונים של תהליך הבנייה, במקביל לבניית התכנית האדריכלית. שימו לב שכבר בתהליך הבנייה עצמו ישנם מספר אלמנטים שייקבעו על פי תכנית עיצוב שבניתם מראש, ובראשם הדלתות, החלונות, הכיורים, הברזים וכדומה. בהנחה שהכל נבנה על פי תכנון מוקדם שהיה לכם, כעת אתם יכולים להרים שוב טלפון למעצב או מעצבת הפנים ולהתחיל לעצב את הבית בפועל. ריהוט, כיורים מיוחדים, המטבח שתמיד חלמתם עליו, חדרי שינה, חדר אמבטיה, גינה, פרגולות וכל פריט עיצוב אחר – זה הזמן שלו להיכנס לבית אל הפינה הנכונה.

בונים בית מדריך
Landlord unlocks the house key for new home. Real Estate Agents, Sales Agents concept.

זהו, לבנות בית זה לא עניין פשוט אבל זה יכול להיות עניין מאוד מהנה ומספק. הכל תלוי בגישה שלכם, במוכנות שלכם לתהליך וביכולת שלכם לעבוד עם אנשי מקצוע ולעמוד על שלכם בכל שלבי התהליך. פה לא מדובר בקניית מיקסר למטבח, טלוויזיה לסלון או אפילו רכב למשפחה. ההחלטות שתעשו לאורך התהליך ילוו אתכם ואת בני ביתכם לאורך עשורים ארוכים, וישפיעו בצורה דרמטית על איכות החיים שלכם. פעלו בצורה מחושבת, סבלנית ואסרטיבית, והבטיחו לעצמכם שאת הבית שתמיד חלמתם עליו אתם באמת מצליחים להוציא אל הפועל, ושאף אחד לא עומד בדרככם בעניין הזה.

בונים בית

צריכים ממד או מיגונית ?

עידן מיגון מציעים מגוון פתרונות מיגון מתקדמים ואמינים
התקשרו עכשיו

צריכים ממד או מיגונית ?

עידן מיגון מציעים מגוון פתרונות מיגון מתקדמים ואמינים
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!