כל מה שרציתם לדעת על קבלן מפתח

הבית הוא המקדש שלכם! אל תתפשרו על ספקים זולים בלי ניסיון!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

אז מה היה לנו בכתבה:

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

לכל שאלה מוזמנים לפנות אלינו - ונציג יחזור בהקדם

אם אתם נמצאים לפני תהליך בניה של בית חדש או כבר בעיצומו של תהליך, המדריך הבא בדיוק בשבילכם. למעשה, מדובר באחת ההשקעות הגדולות אם לא הגדולה ביותר שאנו משקיעים במהלך חיינו. כולנו בשלב כזה או אחר בחיים שלנו מדמיינים איך בית החלומות שלנו ייראה. העניין הוא שלא בכל יום בונים בית או רוכשים דירה. לכן, אם נשקיע קצת זמן ומאמץ בבדיקה עמוקה והבנת מושגי היסוד בתחום, נוכל למנוע המון טעויות ואפילו לחסוך זמן ועלויות משמעותיות.

יש כמה תפקידים חשובים של בעלי מקצוע הלוקחים חלק ניכר ומהותי בפרויקט שלנו ואין זה משנה אם מדובר בדירת 2 חדרים בתל אביב, פנטהוז בבאר שבע או בבית פרטי במושב בצפון. בגדול ובלי להעמיק יותר מדי בפרטים, אחרי שאיתרנו את השטח המתאים לפרויקט, עלינו לתכנן את הבית, להתחבר לאדריכל או אדריכלית שמתאימים את עצמם לצרכים שלנו וזה האמת אחד הדברים הכי חשובים. לאחר מכן המהנדס הוא זה שאחראי על תכנון הבית וזה גם תנאי קריטי להצלחת הפרויקט. אבל לא על זה באנו לדבר. הפעם בחרנו לספר לכם על קבלן מפתח. במאמר הבא תוכלו להבין כל מה שאתם צריכים לגבי קבלן מפתח – מיהו, מה התפקידים שלו, איזה חלק הוא מהווה בפרויקט, איך בוחרים אחד כזה ועוד. אז קדימה, מתחילים!

מה זה קבלן מפתח?

קבלן מפתח הוא בעל מקצוע שאחראי על כל עבודות הבנייה בפרויקט. התפקיד העיקרי של קבלן מפתח הוא לשכור את שירותיהם של כל בעלי המקצוע להם אנו זקוקים בתהליך הבניה משלב 0 ועד לקבלת המפתח. רשימת בעלי המקצוע ארוכה אבל הנה כמה מתפקידי המפתח שעליו לאתר עבורנו: קבלני חשמל, חברת עבודה בגובה, חברת מטבחים, נגרים, צבעים, רצפים, אנשי אלומיניום, אינסטלטורים, איש פרקט, איש קרמיקה ועוד. אחד היתרונות שבבחירת קבלן מפתח מקצועי הוא הניסיון שלו בתחום והקשרים שיצר וגיבש במהלך השנים. תוך זמן קצר, קבלן המפתח שבחרתם יוכל לגבש צוות מקצועי, מנוסה ואמין כדי שאף שלב בתהליך הבניה לא יפול בין הכיסאות.

למעשה, קבלן המפתח אמור לדאוג לכל מה שקשור לפרויקט ולהוציא אותו לפועל תוך עמידה בכל תווי התקן הדרושים ועם כל האישורים הרלווטיים.

מה שנראה לנו אולי טריוויאלי, הרבה פעמים מתפספס ומוביל בסופו של דבר לתביעות בבית משפט. על הקבלן לדאוג שתהליך הבניה נעשה לפי תכניות המהנדס. כאן גם יש מקום להכניס את החשיבות של בחירת מהנדס ואדריכל מקצועיים ומנוסים. למעשה, לא משנה כמה הקבלן שתבחרו יהיה מקצועי ומבין עניין, אם התכניות של הבניה לא יעשו כמו שצריך, מראש יש סיכוי גבוה שהפרויקט לא ייצא בדיוק כפי שהייתם רוצים ואפילו יש סיכוי לליקויי בניה ובעיות שיצוצו הן בתחילת הדרך והן בסופה. יחד עם זאת, מצד שני, אם התכניות מושלמות אך, הביצוע לא נעשה לפי התכניות, מתחילות כל הבעיות מה שגורם לליקויי בניה. למעשה, קבלן המפתח אחראי על הפרויקט מההתחלה ועד שהמבנה שלם ומוכן לכניסה.

כל מה שרציתם לדעת על קבלן מפתח

אילו עבודות קבלן מפתח מבצע ועל מה הוא בעצם אחראי בפועל?

למעשה, קבלן המפתח אחראי על כל קבלני המשנה אשר לוקחים חלק בתהליך הבניה. הוא אחראי לוודא שכל התכניות מתבצעות לפי הזמן ושיש סינרגיה בין כולם.

למעשה, עליו לעבוד מול האדריכל ואל מול המהנדס בסינרגיה מלאה. בפועל, הקבלן מקבל את תכניות הבניה ומתאים אותן לפרויקט הנדרש. הוא זה שמכין את המגרש לתהליך בניה, אחראי על מדידה של השטח, ביצוע עבודות הריסה או פינוי – אותן יש לבצע לפני שמתחילים לבנות את השלד, ביצוע מילוי ופינוי של עפר, בדיקת רמת הנגישות והגישה של כלי העבודה השונים, בדיקה יסודית של אספקת החשמל והמים לאזור הבניה, גידור של שטח הבניה ועוד. מיותר לציין את החשיבות הרבה של בחירת קבלן מפתח מקצועי, שכן הפרויקט כולו תלוי בבחירה זו. כאמור, הקבלן מחוייב לעשות את כל מה שצריך שלב אחר שלב כדי שניתן יהיה להתחיל את הבניה בצורה בטוחה ועל פי החוק. כמובן שלא הקבלן עושה את העבודה בעצמו, אלא מקפח עליה. לקבלן יש עובדים, פועלים, אנשי מקצוע וקבלני משנה שעוזרים לו בכך.

לאחר שהשטח מוכן, קבלן המפתח אחראי שעבודת הבניה מתחילה להתבצע החל מתהליך בניית השלד ועד למסירת המפתח לדיירים. אחד הדברים הכי חשובים שעליהם אחראי הקבלן הוא לשכור את שירותיו של מנהל עבודה מקצועי שיפקח על איכות העבודה, על עמידה בלוחות זמנים ועל פיקוח של העבודה. בנוסף, הקבלן מספק את כל החומרים הנדרשים לבנייה דרך ספקים שהוא מכיר ורגיל לעבוד איתם. למעשה, קבלן המפתח אמור למצוא פתרון לכל בעיה שצצה במהלך הבניה.

מה עדיף? קבלן מפתח או מפקח בניה?

לפני שנקבל החלטה, חשוב קודם כל להבין מה ההבדל בין קבלן מפתח לבין מפקח בניה. בעוד מפקח בניה אחראי לנהל את הקבלנים השונים, כלומר אתם שוכרים באופן עצמאי גם את קבלני העבודה השונים שלוקחים חלק בפרויקט וגם את מפקח הבניה. לעומת זאת, קבלן המפתח הוא זה שדואג גם לפיקוח עצמו.  לכל בחירה שלא תעשו יש יתרונות וחסרונות. היתרונות של עבודה מול קבלן מפתח היא שבעצם אתם עובדים ופועלים לאורך כל תהליך הפרויקט מול אדם אחד. הוא אחראי על הכל. קבלן המפתח. הוא זה שמאחד את כל השירותים ואנשי המקצוע. אפשר להשוות את זה לארגון והפקה של חתונה. ממש שקיים הבדל בין ההחלטה להפיק את החתונה שלנו באולם או גן אירועים שדואג לנו להכל, סוג של סל שירותים תחת קורת גג אחת: קייטרינג, מערכת הגברה ותאורה, חבילת עיצוב משודרגת לעומת הפקה של האירוע מאפס בעצמנו בחיק הטבע, אז אנחנו צריכים לאגד את הספקים השונים ולבחור אותם בעצמנו. בבנייה, קבלן המפתח הוא סוג של אולם אירועים שדואג לכל הפרויקט בעצמו. למעשה, היתרון הבולט בכך הוא שככה אתם חוסכים לעצמכם הרבה בלבולי מוח והתעסקויות עם בעלי מקצוע שזה בעצם חיסכון אדיר של זמן. יתרון נוסף ולא פחות חשוב הוא שבצורה כזו העבודה בפרויקט נעשית בצורה רציפה. מכיון וקבלן המפתח הוא זה שדואג לסנכרן בין כל בעלי המקצוע, יש סנכרון בזמנים, שכן לפי לוח הזמנים הוא גם בוחר אותם. דבר נוסף הוא שכאשר אתם בוחרים בקבלן מפתח יש לכם אחריות מלאה גם במקרה של תקלות, גם במקרה של ליקויי בניה או פיגור בזמנים שנקבעו וגם על חומרי המיוד והבניה.

ומה החסרונות ?

אתם מוגבלים. ממש כמו שבאולם אירועים, אין לנו אפשרות לבחור את הקייטרינג בעצמנו, לפחות ברוב רובם של האולמות בארץ וגם אין לנו אפשרות לבחור כסאות ושולחנות אחרים, ככה אנחנו מוגבלים כשאנחנו בוחרים את קבלן המפתח. למעשה, כאשר אתם בוחרים לעבוד עם קבלן אחד מרכזי ולא מפצלים את העבודה למפקח בניה וקבלני משנה אפשר לומר שאתם ”שמים את כל הביצים שלכם בסל אחד“. כלומר מדובר בהחלטה סופר חשובה ואתם שמים את כל הכסף שלכם ואת כל ההחלטות בידי הקבלן. לכן, אם אתם הולכים על זה, זה חייב להיות מישהו שאתם באמת סומכים עליו בעיניים עצומות וכמו שאתם כבר יודעים, לא פשוט למצוא היום אנשים כאלה, בטח לא בתחום הבניה. בשונה מחתונה שזה אמנם אירוע סופר חשוב ומשמעותי, משהו שנזכור כל החיים שלנו, בסופו של דבר מה שמחזיק את הקשר זה הזוגיות ולא האירוע. בסוף שוכחים מהחתונה קצת וממשיכים בחיים. לעומת זאת, כשמדובר בבית שלנו, בית שבו נגור, נבלה עם המשפחה שלנו ונחיה לפחות את עשר השנים הקרובות בו, מדובר בהחלטות קצת יותר חשובות הן מבחינה פרקטית והן מבחינה כלכלית.

חיסרון נוסף שקיים בבחירת קבלן מפתח קשור לעלויות של הפרויקט. לרוב, עבודה עם קבלן מפתח תייקר את עלות הפרויקט במשהו כמו 25%. הסיבה לכם היא משום שהקבלן ”גוזר עליכם קופון“ על כל קבלן שהוא עובד איתו. לעומת זאת, כאשר אתם בוחרים את קבלני המשנה בעצמכם, אתם יכולים להשוות מחירים, לבצע בדיקות כאלה ואחרות וכך גם להוזיל בצורה משמעותית את עלויות הפרויקט. בנוסף, על אותו קריטריון יש גם את העניין של רמת המקצועיות של קבלני המשנה. כמו שכבר הסברנו בפסקה הקודמת לא אתם בוחרים אותם, אלא הקבלן הראשי. לכן, לא תמיד אתם יכולים להיות בטוחים שהוא בוחר את אנשי המקצוע שלו לפי הרמה המקצועית שלהם ולא לפי המחיר.

בחרתם לעבוד עם קבלן מפתח – שימו לב לדגשים הבאים

אז כמו שכבר הצלחתם להבין, לשתי הבחירות יש יתרונות וחסרונות. אפשר להגיד כמו בכל דבר אחר בחיים. מכיון ומדובר בפרויקט חייכם ולא בעוד איזה משהו שאתם עושים ”על הדרך“, וכבר החלטתם ללכת על קבלן מפתח, יש כמה דברים שאתם חייבים לשים אליהם לב. הדבר הראשון ואולי החשוב ביותר הוא חוזה עבודה מסודר, חוקי והגיוני לשני הצדדים. זה המקום להכניס הכל מהכל. חוזה עבודה זה לא רק מה משהו שנהוג לעשות לפני שמתחילים לעבוד ביחד, אלא חובה על פי חוק. בחוזה מפורט כל מה שקשור לפרויקט שלכם. החל מעמידה בלוח זמנים ומה קורה במקרים של חריגה, דרך ביטוח עבודה באישור של מפקח הבניה, מינוי מנהל עבודה על פי חוק, מה קורה במצב שבו אין התאמה בין תכניות המהנדס לבין הפרויקט בפועל ועד מדידות אותן יבצע מודד מקצועי במטרה למקם את גבולות המבנה ועוד. הדבר השני שחשוב לבדוק הוא שהקבלן רשום בפנקס רשם הקבלנים. בדקו את זה לעומק משום שיש המון חאפרים בתחום הזה ואתם ממש לא רוצים ליפול. כמובן, שכמו כל בעל מקצוע אחר שאתם בוחרים יש עוד כמה דברים מרכזיים שחשוב לשים אליהם לב.

  1. רמת זמינות – מומלץ שלא לבחור בקבלן  מפתח אשר מנהל כמה פרויקטים בו זמנית במקומות שונים לגמרי ברחבי הארץ. תארו לכם מצב שבו אותו קבלן בונה בית פרטי בקיסריה, בניין מגורים בפתח תקווה ופרויקט נוסף בבאר שבע.  קבלן כזה לא יוכל גם אם הוא ממש רוצה להיות זמין אליכם ולתת לכם מענה כאן ועכשיו לכל בעיה. בנוסף, ממקרים קודמים נראה כי קבלנים שעובדים בכל הארץ נוטים לחרוג מלוחות הזמנים שהוגדרו בחוזה. עדיף לבחור בקבלן מפתח שעובד באותו אזור ושהוא לא מאוד עמוס וככה תוכלו להנות משירות איכותי ורמת זמינות גבוהה יותר.
  2. ניסיון – בחרו את קבלן המפתח בהתאם לסוג הפרויקט שאתם בונים ובקשו לראות עבודות קודמות. יש כל מיני סוגים של בניה ולכן חשוב לבחור קבלן שמנוסה בסוג המבנה וסוג הבניה הספציפי אותם בחרתם מראש. התייחסו לחומרי העבודה שנבחרו ולרמת הגימור בפרויקטים קודמים ונסו אפילו לברר קצת יותר לעומק עם אנשים שכבר עבדו עם הקבלן לפני כן, מה שמוביל אותנו לסעיף הבא.
  3. המלצות – המלצות הן אולי אחד הדברים הכי חשובים בתהליך של בחירת קבלן מפתח. זה הזמן להפעיל את כל הקשרים שלכם ולשאול כמה שיותר אנשים שאתם סומכים עליהם כדי שתוכלו לאתר כמה קבלני מפתח במקביל ולהשוות ביניהם. ניתן להיעזר באנשים שאתם מכירים כמו קרובי משפחה, שכנים או חברים וגם להיעזר באינטרנט וברשתות חברתיות. למשל יש כל מיני קבוצות בניה דרכן תוכלו לקבלן המלצות על קבלנים מקצועיים בהתאם לאזור הגיאוגרפי שבו אתם בונים.
חברת פיקוח הנדסי

ומה לגבי אחריות וביטוח?

לכל קבלן חייב להיות ביטוח קבלנים בהתאם לסוגי הפרויקטים שהוא אחראי עליהם. יש כל מיני תקלות שיכולות להיגרם במהלך הפרויקט כמו למשל פגיעה ברכוש, פגיעה בצד ג‘ ואפילו פגיעה בגוף. על כל קבלן יש אחריות מאוד גדולה הן מבחינה בטיחותית והן מבחינה כלכלית. לכן, חלה עליכם החובה לוודא שהקבלן מולו אתם בוחרים לעבוד מצויד בפוליס ביטוח הכוללת את כל הסיכונים לעבודות קבלניות. כזו אשר תתן לקבלן מענה מלא במידה ויש צורך. מבחינת אחריות, החוק בישראל מחייב כל קבלן שיש לו רישיון, לתת אחריות על תקופה בדק. בחוזה, עליו דיברנו קודם לכן, יש סעיף ובו מרוכזים כל תחומי האחריות של הקבלן המבצע. המטרה של האחריות היא לתת לנו כיסוי מלא לתקופת בדק בית ולהימנע ממצב שנצטרך שוב לפתוח את הארנק במידה ויש צורך בתיקונים. מדובר בנושא סופר רגיש ומורכב עליו יש לתת את הדעת, גבר בראשית התהליך. במקרה של אי שביעות רצון כללית מביצוע העבודה ומרמת הגימור או במקרה של ליקויים שמתגלים לאחר הבניה, רק במקרה של אחריות, יהיה לכם למי לפנות. האחריות חייבת לכלול גם ביצוע של בעלי מקצוע משניים הפועלים באתר הבנייה אותם קבלן המפתח מעסיק.

איך משלמים לקבלן מפתח?

יש מגוון של קריטריונים המשפיעים על התשלום ביניהם רמת הניסיון והמקצועיות של הקבלן, רמת הזמינות שלו לפרויקט שלכם, משך זמן הפרויקט, גודל הפרויקט והמורכבות שלו. נהוג מראש לקבוע מראש אבני דרך בהן התשלומים יבוצעו וממש לא לשלם את כל התשלום מראש. גם שיטת התשלום חייבת להיות מעוגנת בחוזה העבודה שלכם מול הקבלן.

לסיכום, תקופת בניית בית היא בין התקופות המורכבות והמאתגרות ביותר בחיינו. מה שנראה לנו קל בתחילת הדרך מתגלה לעתים כמעט כמו משימה בלתי אפשרית. יש קשת רחבה של גורמים אשר משפיעים על התהליך וככל שנעשה את ההחלטות בתחילת הדרך באופן יסודי ומוקפד, כך הסיכוי שהפרויקט יתקל בבעיות יפחת. למרות שבנייה באופן עצמאי כלומר כזו בה אנו בוחרים את בעלי המקצוע היא זולה יותר, אין ספק כי בנייה עם קבלן מפתח נחשבת לאיכותית יותר ותוריד מכם המון עומס לאורך הדרך. כאשר אתם בוחרים בקבלן מפתח, יש אדם אחד אשר ממונה על הפרויקט והוא זה שדואג כי כל אנשי המקצוע והעובדים יפעלו בהרמוניה. אם ביצעתם את הבחירה על פי כל השיקולים שתיארנו לעיל, אין ספק כי אתם בדרך הנכונה להגשים את החלום לבית משלכם בצורה הכי חלקה ורגועה שאפשר.

צריכים ממד או מיגונית ?

עידן מיגון מציעים מגוון פתרונות מיגון מתקדמים ואמינים
התקשרו עכשיו

צריכים ממד או מיגונית ?

עידן מיגון מציעים מגוון פתרונות מיגון מתקדמים ואמינים
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!